Friday, August 21, 2009

SUSAHNYA HENDAK MENJADI PEMBERI

Pemberian merupakan suatu perkara yang amat di gemari oleh sesiapa yang mendapatnya, tak kira lah samaada benda yang diberi bermacam-macam.. dapat seluar free, baju free, makan free, air free tapi aku tak sangup kalau ade yang nak bagi penyepak free..huhu.
secara keseluruhannya kalau benda tu free bantai jer, murah-mahal dah tak kesah,buruk-baru takde masaalah,kenyang-lapar bedal jer...hidup ni kalau semuanya free best kan rumah,kereta,moto, kahwin pun free...memangg berbaloi...=>

itulah hakikat kalau kita berada pada tempat seorang penerima, tapi benarkah perasaan yang sama ada pada seorang pemberi??? susah!! susah!! bagi aku pemberian merupakan suatu yang amat berat, ibarat memikul gajah mengandung. tapi yang aku pelik, betul ke ade yang cakap memberi lebih menyeronokkan dari menerima?? oleh itu renung kembali sirah bagaimana siadina Abu Bakar menyerahkan semua harta kepada Rasulullah S.A.W untuk infak fisabilillah..Allahuakhbar!!!! mungkin jauh nak direnungkan berbanding dengan aku, tapi teringat pada ayahku sewaktu aku kecil;-

aku ; ayoh nati kelik nok aisteyem
ayah ; kedai tutop anok juruh,
aku ; waaa...waaaa...waaaa...(rington berbunyi)
ayah pun segera start moto mencari aiskrim yang di tangisi aku
aku ; yeh..yeh..yeh abah kelik bawok aisteyim

terpampang wajah berseri ayah melihat anak suko selok(teramat gembira).
mungkin anda lebih berhak menentukan siapa yang lebih seronok ayah ataupun anak..

No comments:

Post a Comment