Wednesday, August 19, 2009

INDAH KATA DARI AMALAN

Assalamualaikum...

Alhamddulillah syukur pada ilahi di atas segala nikmat yang di berikan keatas hamba MU ini yang sentiasa bergelumang dengan dosa, sama ada sedar atau tidak dalam kehidupan ini.Untuk pertama-tamanya syukur di atas peluang yang Allah kurniakan untuk kehadiran blog ini, tidak terlintas pun untuk menulis, tetapi melihat kepada kecangihan dunia akhir zaman, telah mengatalkan tangan ini untuk turut serta menekan keyboard yang ada, dengan bantuan akhi farid..tq brother.


Indah Kata Dari Amalan

percakapan merupakan kemestian dalam setiap bicara, sama ada untuk berteguran,sembang,pengumpatan,macam-macam hal.. Allahuakhbar!! besar sungguh nikmat Allah. tetapi betulkah kita menyedari ianya nikmat dari Allah?? hari ini ramai yang mengaku dirinya islam tetapi perangai tak ubah macam mat salleh, bukan mat salleh di bunut susu tetapi orang putes(barat). Ramai yang mengaku dirinya islam tetapi aurat tidak di endahkan, ramai yang mengaku islam tetapi solat di permain-mainkan, mengaku dirinya islam tetapi menolak hukum tuhan, mengaku dirinya islam tetapi syariat di perlekehkan.

ungkapan dengan perbuatan merupakan sesuatu yang jauh bezanya sama ada maksudnya ataupun ejaannya. ungkapan biasanya terlalu mudah untuk dilontarkan, ibarat semudah janji BN kepada rakyat. tetapi perbuatan adalah cukup-cukup mudah bagi seseorang..pelik?? tapi benar, ianya mudah bagi mereka yang memahami kehendak islam, tengoklah sejarah pemerintahan sultan muhammad Al-fateh yang memerintah kerajaan usmaniah yang merupakan zaman kegemilangan islam pada zamannya. kalau di bandingkan dengan umurnya yang masih muda masakan dapat mentadbir kerajaan yang besar kalau nak dibandingkan dengan kerajaan BN. punca kejayaannya hanyalah satu akhirat mendahului dunia. Bukannya maksiat mendahului pencapaian..

Hebat berkata-kata tidak semestinya hebat amalannya, amalan yang hebat adalah amalan yang tidak berkata-kata, sudah ramai yang saya temui sahabat yang hanya pandai berkata-kata tetapi amalannya jauh dari apa yang di perkatakannya, saya mengakui kekadang kita tertewas dengan ungkapan diri sendiri, tetapi berbaloikah apa yang kita ucapi hanya untuk didengari semata-mata bukan untuk di aplikasi pada diri sendiri.....

No comments:

Post a Comment